Half oktober werd op het Gilde Vakcollege Techniek het jaarlijkse schoolexamen Nederlands spreken afgenomen. Ook dit jaar werd het Gilde bij het afnemen van de examens geholpen door de leden van de stichting Wetech. In drie dagen tijd schoven zo’n 160 eindexamenleerlingen aan bij één van de vertegenwoordigers van de Wetech-bedrijven, voor een sollicitatiegesprek.

Stichting Wetech is een officiële opleidingspartner van het Gilde. Met de vmbo- en mbo-opleidingen vormt het bedrijfsleven één samenwerkingsverband in de vorm van het Vakcollege. Die samenwerking is op vele manieren te zien op het Gilde. Het bedrijfsleven is onderdeel van de structuur van de school, met stageplekken en leerwerkplekken voor de leerlingen. Er is overleg over de vakinhoud, vooral bij de praktijkvakken. Er wordt aan gewerkt om die samenwerking ook uit te breiden naar andere gebieden. Het schoolexamen Nederlands is daar een voorbeeld van. In de schoolexamens worden vakvaardigheden getoetst die verplicht zijn, maar niet aan bod komen in het centrale eindexamen. Voor Nederlands is dat bijvoorbeeld de vaardigheid om een zakelijk gesprek te voeren. Om dit te bewijzen, moeten leerlingen in hun schoolexamen laten zien dat ze een professioneel gesprek kunnen voeren. Wat is daarvoor beter geschikt dan een sollicitatiegesprek met een echt bedrijf?

De sollicitatiegesprekken met medewerkers uit het bedrijfsleven zijn dan ook van groot belang voor de leerlingen van het Gilde Vakcollege Techniek. Door deze gesprekken voeren de leerlingen een echt sollicitatiegesprek met professionals, wat hen waardevolle praktijkervaring biedt. Ze krijgen directe feedback vanuit het werkveld, wat hen helpt om hun communicatieve vaardigheden verder te ontwikkelen en zich beter voor te bereiden op hun toekomstige loopbaan. Daarnaast voelen leerlingen dat deze opdracht serieus wordt genomen, waardoor zij zelf ook gemotiveerder zijn om zich in te zetten. Dat is ook precies de meerwaarde van de deelname van de Wetech-bedrijven aan het examen. Het feit dat de leerlingen tegenover echte bedrijven zitten, maakt de gesprekken direct serieus en betekenisvol. Deze interactie brengt een realistisch zakelijk gesprek op gang dat een docent Nederlands alleen niet zou kunnen simuleren.

Het sollicitatiegesprek met een echt stage- of opleidingsbedrijf stimuleert leerlingen om na te denken over hun toekomst in het werkveld en hierover in gesprek te gaan. Op deze leeftijd – 15, 16 jaar, vmbo – wordt daar nog niet vaak over gepraat, maar het is wel belangrijk. De leerlingen zitten in hun examenjaar en staan voor belangrijke keuzes over werk en opleiding. Dit gesprek helpt hen om actief met die toekomst bezig te zijn.

Tijdens de gesprekken valt op hoe serieus leerlingen hun technische opleiding zien als onderdeel van hun uitgestippelde pad naar de toekomst. De betrokken Wetech-bedrijven kunnen hen hierin waardevol adviseren. Dat advies kan gaan over opleidingsmogelijkheden binnen het bedrijf, een geschikte vervolgopleiding of zelfs over ondernemerschap. Om leerlingen een breed perspectief te bieden, zijn er bewust diverse bedrijven geselecteerd: groot en klein, met en zonder opleidingsmogelijkheden maar allemaal passend bij de richting (metaaltechniek, bouwen, wonen & interieur, installatietechniek, elektrotechniek, mobiliteit & transport) van hun huidige opleiding. Door de leerlingen te matchen met Wetech-bedrijven, kunnen zij het sollicitatiegesprek voeren met iemand van een bedrijf waar ze echt zouden willen werken.

Voor de deelnemende bedrijven biedt deze samenwerking eveneens voordelen. Door in contact te komen met de leerlingen, krijgen bedrijven een goed beeld van de nieuwe generatie technici en kunnen zij bijdragen aan het opleiden van toekomstige medewerkers. De bedrijven krijgen de kans om hun eigen verwachtingen en behoeften uit de sector te delen met de leerlingen, wat helpt om het onderwijs aan te laten sluiten bij de praktijk. Bovendien versterkt het de relatie tussen het bedrijfsleven en de school, wat kan leiden tot een blijvende samenwerking en mogelijk zelfs toekomstige werknemers. Zo draagt deze samenwerking bij aan de ontwikkeling van zowel de leerlingen als het bedrijfsleven.

Bedrijven doen om verschillende redenen mee aan dit examen. Over het algemeen waarderen zij de kans om het Gilde Vakcollege Techniek te ondersteunen en hun ervaring te delen met de leerlingen. Veel betrokkenen vinden het inspirerend om advies te geven aan deze jonge technici en voor bedrijven is er soms ook een mooie bijkomstigheid: nieuwe talenten ontdekken. In sectoren zoals metaaltechniek en elektrotechniek kunnen sommige leerlingen met hun basisopleiding van het Gilde direct aan de slag in een bijbaan, wat zorgt voor extra ‘handjes’ in het bedrijf. Voor meer complexe functies bieden bedrijven vaak eigen opleidingen of leerwerkplekken, zodat geïnteresseerde leerlingen zich verder kunnen ontwikkelen.

Wat echter het meest opvalt, is het enthousiasme van de bedrijven om te zien wat deze leerlingen allemaal in huis hebben. Het Gilde kijkt ernaar uit om volgend jaar de samenwerking voort te zetten. Meer informatie over deze samenwerking is te vinden op www.stichtingwetech.nl. De uitnodiging voor de sollicitatiegesprekken volgt volgend schooljaar via de kanalen van Wetech.

Marieke la Verge (docent Nederlands Gilde Vakcollege Techniek)
Oktober 2024